Como anunciado anteriormente, inauguramos hoje o primeiro Noticias da Semana disponibilizadas pelo nosso parceiro de luta por um maior conhecimento enófilo: A Academia do Vinho. Desde já agradecemos ao seu director, João Paulo Victorino.  Para quem não sabe esta empresa dedica-se à formação na área do vinho e nós aqui no blog quisemos aproveitar a newsletter que enviam semanalmente a todos aqueles que a subscrevem para "arranjar" conteúdo e com isso aumentar o número de posts, que isto de fazer posts originais todas as semanas dá muito trabalho. Mesmo sendo cinco! :) Não nos custa nada lembrar que o calendário de formação está disponível no site, e já tendo participado num curso (WSET Nível 2), posso referenciar positivamente o mesmo.
Nem todas as noticias são de extremo interesse, algumas são apenas curiosidades e outras nem isso são. Por isso, antes de publicar daremos uma vista de olhos na newsletter e tentaremos publicar apenas as mais relevantes.  Esperamos que esta iniciativa seja recorrente e fixa à terça ou quarta feira. Se as noticias não forem grande coisa, pelo menos, sempre têm algo para ler durante o resto da semana após o habitual post de segunda feira. :)
Estados  Unidos desbancará a França como maior mercado mundial de vinhos  
  Esta é a afirmação do  secretário-geral da VinExpo, Robert Beynant durante entrevista coletiva que  divulgou hoje o resultado de uma esquisa encomendada pela feira que acontecerá em junho em Bordeaux.  Beynant vaticinou que os Estados Unidos vão superar a França como maior mercado  mundial de vinhos nos próximos cinco anos. 
 Beynant revelou que “o mundo  está consumindo mais vinho e vinhos melhores, mais  caros”
  O estudo previu ainda que o  consumo de vinhos não espumantes nos EUA vai aumentar de 23 milhões de  hectolitros em 2005 para 27,3 milhões em 2010, superando o consumo francês, que  deve cair de 27,4 milhões de hectolitros para 24,9 milhões.  
  A Itália permanecerá como o  segundo maior mercado em termos de volume, com consumo em 2010 previsto para  chegar a 27,2 milhões de hectolitros, segundo o estudo da consultoria londrina  International Wine and Spirits Record. 
  Pela primeira vez nos dez  anos de história da pesquisa, Rússia e China apareceram entre os dez maiores  mercados em termos de consumo, e a previsão é que continuem a apresentar  crescimento forte nos próximos cinco anos.
  Ao todo, o mercado global de  vinhos não espumantes com teor alcoólico inferior a 15% está previsto para  crescer de 211,9 milhões de hectolitros em 2005 para 224,8 milhões de  hectolitros em 2010.
  Em valores o consumo global  de vinho vai aumentar em 5%, mas que o valor do mercado aumentará 9%, passando  de US$ 107 bilhões em 2005 para US$ 117 bilhões nos próximos cinco  anos.
In http://www.vinhosnet.com.br  31/ 01/  2007
    Screw  tops on wine bottles 'can lead to rotten eggs  smell
By Martin  Beckford
Millions of bottles of wine sealed  with screw tops rather than corks could be ruined by the smell of rotten eggs,  experts have discovered.
  Tests suggest that more than one  screw top bottle in 50 sold in Britain could be affected by the  problem, a chemical process called sulphidisation. The figures throw into doubt  claims by the wine industry that screw tops are safer and more reliable than  corks.
  The annual International Wine  Challenge event tested tens of thousands of wines from around the world  including around 9,000 with screw caps. It found 2.2 per cent of screw top  bottles suffered from sulphidisation and other problems connected with the wine  not breathing.
  The effects leave a whiff of  sulphur, likened by some to burning rubber, rotten eggs, burnt matches or stink  bombs. Around 100 million screw top bottles of wine a year are sold in  Britain and the figure is rising as  it becomes a popular alternative to cork.
  Almost 90 per cent of New  Zealand wines now arrive in screw top bottles.  Warren Adamson, the UK director of the New Zealand Wine  & Grape Industry, said: "This is the first time any official figures have  come out with regard to the screw top's sulphide problems. These are helpful for  our producers. However New Zealand wines were  only 1.7 per cent affected, below the average."
  But a wine taster Martin Isark said:  "Although the smelly problem is a small percentage, with over a hundred million  screw top wines hitting our shelves that's potentially a big  stink."
In http://www.telegraph.co.uk      17/01/2007
Sales  of expensive wines booming
   American wine consumers are buying  more higher-priced wine than ever, with all price points $8 and above showing  double-digit growth in the last 34 months. 
  According to the latest data from  ACNielsen, sales of wines priced $15 and above grew 41 percent between January  2004 and October 2006. Sales of wines priced between $10 and $14.99 have grown  by 28 percent. In the $8-to-$9.99 category, sales have increased 18 percent.  
  At the same time, sales of wines  priced below $6 are dropping. In particular, sales of wines priced under $3 fell  15 percent between January 2004 and October 2006. 
  "We've moved away from the generics  and the low end," said Barbara Insel, managing director of the St. Helena industry research and consulting firm MKF  Research. "It's hard to say the industry has reached out a lot because we  haven't been that good at that. We've caught the zeitgeist rather than driven  it." 
  Insel believes that consumers are  migrating from the concept of a $10 everyday wine up to higher prices.  
  "I've been saying '$15 is the new  $10' for a while, but now finally people seem to be hearing it," Insel says.  "[The category] is still small above $15, but there's growth."  
  The highest average bottle price is  $10.42 for Pinot Noir. The second-highest average bottle price is Zinfandel at  $8.64. White Zinfandel, at $3.41, has the lowest average bottle price of any of  the top varietals. 
In http://www.sfgate.com  19/ 01/  2007
France  revamps wine labels to rival New  World
  National designation aims to lift  slumping industry, but traditionalists balk
  PARIS - French  wine producers are set to launch a national wine label as part of a marketing  strategy they hope will help them compete with New  World producers and pull the industry out of a  slump.
  The new "Vignobles de France" label  will allow winemakers to blend midrange "vins de pays" wines from different  regions for the first time and then sell them under a "French"  label.
  Supporters say the move will make  French wine easier to understand, help winemakers adapt their products to  different consumer tastes, and win back customers in countries where French  wines have lost out to competition.
  But some producers say the plan  tramples on the French "terroir" tradition, or attachment to regional produce,  and successful winemakers say it could hurt their  business.
  "We are trying to link together the  word 'France,' the name of a grape and the  name of a brand on which a company can invest over the long term and earn some  money," said Michel Leguay, the deputy director for technical issues at  Viniflhor, the wine industry board.
  For example, the change would allow  a wine distributor to create a bottle of sauvignon that would be made up of wine  from the sauvignon grape from different regions. This would mean they could  tailor the wine according to different tastes.
  "It could produce a sauvignon that  has a bit of acidity, of the aroma from the Loire and a bit of roundness and a  more mature aroma from the Languedoc," Leguay  said.
  "It could just as well be a product  that has more sugar for Japan or wines that are a bit more structured for the  United States with a bit more of a woody flavor."
  The new idea, which won the  industry's support at a meeting last week and could be implemented in the  spring, aims to help France's struggling wine industry. It  employs 75,000 people.
  The industry is suffering because  domestic wine consumption per head has plummeted to about 14½ gallons per year  from 26½ gallons in 1970 and because of increased competition from New World  producers in countries such as Argentina, Chile, New  Zealand and Australia.
  Those countries use slick campaigns  for marketing their wines often based around the name of the grape and have  developed straightforward flavors for less sophisticated wine  drinkers.
  In contrast France  has more than 140 Vins de Pays of different qualities and taste according to  each region, and only a few wines are labeled according to the  grape.
  The idea of a regional identity, or  terroir, in food and wine production is cherished by French people, and the new  labeling system is facing some resistance.
  Wine producers in the  Languedoc-Roussillon region in southern France, which produces Vins de Pays  d'Oc, are furious. After a series of crises in their region, they have adapted  their products for exports markets including developing "vins de cepage," or  wine that is labeled according to the grape.
  The Languedoc region is now the largest exporter of French  wine, ahead of the more prestigious Bordeaux  region, and is the fourth world exporter of vins de cepage after  Australia,  Chile and the United  States.
  "The 'vignobles de France' will have  the consequence of destroying the quality revolution that has taken place over  20 years in our region," said Jacques Gravegeal, the president of the Union of  Producers of Vin de pays d'Oc.
  He says the change could hurt the  regional economy as distributors use more wine from other areas of France.  
In http://www.msnbc.msn.com   29/ 01/  2007
P.S. Tentei colocar a bold as partes mais interessantes. Depois digam-me se consegui!
 
4 comentário(s):
...e a Academia do Vinho vai começar a dar opiniões e a fazer criticas?
Acho a ideia boa mas, na mimha opinião, não resulta. Os blogs são por excelência espaço de opinião, muitas vezes criticos, algumas desbragados, por vezes até violentos. Mas aí é que está a sua piada.
A própria arquitectura do blog não é confortável para a colocação de muitas notícias e introduz um ruído naquilo que era a vossa mais valia - uma certa rebeldia. Se acham importantes as notícias, seria preferível colocarem um link para a AV, mas conservar o vosso espaço restrito para a opinião.
Sorry, é só a minha opinião.
Caro JGR,
Não precisas de pedir desculpa por dares a tua opinião, até porque foi feita de forma sincera e correcta. Nós sempre encorajamos as pessoas a darem a sua opinião sobre o nosso blog e os nossos post. E quando não concordam com algo, ainda melhor.
Esta é uma experiência que porventura pode até nem resultar, por diversas razões, entre as quais, aquelas que tu referiste:
- Mistura de Conceitos: Opinião vs. Informação
- Desajustamento do Formato
- Desajustamento do Conteúdo
- Perda de Identidade
- Alienação de Leitores
Nós tentamos abordagens diferentes de modo a dinamizar o blog mas até podem ser contraproducentes. Se for essa a opinião da maioria dos nossos leitores, acabamos já com este ideia pois seria incoerente da nossa parte cair numa espécie de autismo cego e surdo relativamente ao que nos rodeia. Era não aprender ou reconhecer os erros, e como sempre dissemos: tudo é passível de ser questionado, mesmo nós.
Obrigado e um abraço,
RC
Também concordo que a missão e vocação deste blog não passa pela promoção de notícias avulsas.
Contudo, a ideia tem algum potencial para lançar temas para discussão.
Assim, proponho o seguinte:
Todas as semanas escolhemos uma notícia que nós consideremos a mais interessante ou polémica e lançamo-la como tema de debate a todos os participantes.
Digamos que é uma forma que ajuda à promoção do debate e partilha de ideias que é no fundo a essência deste blog.
Que acham?
Nuno Antunes
Nuno,
Por acaso estava a pensar fazer qq coisa parecida. No Post em si, fazia um comentário opinativo (num fundo a nossa imagem de marca) sobre as notícias da semana e como a maioria tem links para o próprio artigo, não o transcrevia para o nosso blog. Ou então, colocava o texto no comentário para não "pesar" visualmente no blog.
Em princípio esta semana já testamos um novo modelo.
RC
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